Centralny Port Komunikacyjny. Wild o dokapitalizowaniu «kilkuset milionami»

Temat: Centralny Port Komunikacyjny

  • Premier o superlotnisku: może być sercem biznesowym Polski
  • Boom na naszym niebie. "Pokonamy kolejną granicę"
  • "Pajęczyna nowych linii". Pociągiem do superlotniska w dwie godziny
  • Lotnisko w Radomiu czeka rozbudowa. Podpisano umowy
  • Centralny Port Komunikacyjny. Niebawem ruszają konsultacje w kwestii budowy

W kwietniu powinno nastąpić "znaczące" dokapitalizowanie spółki odpowiedzialnej za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego a mianowicie powiedział wiceminister infrastruktury jak i również pełnomocnik rządu do kwestii CPK Mikołaj Wild. Jak dodał, aby spółka potrafiła sprawnie działać, to winna być dokapitalizowana kilkuset milionami złotych.

- W kwietniu powinno nastąpić doniosłe dokapitalizowanie spółki celowej CPK, dzięki któremu możliwa zostanie kontynuacja i przyspieszenie przygotowań do budowy Portu Lotniczego Solidarność oraz związanych z nim inwestycji kolejowych. By spółka mogła sprawnie jak i również efektywnie działać, wartość dokapitalizowania powinna wynieść kilkaset mln złotych - powiedział Wild.

Pod koniec listopada ubiegłego roku spółka celowa CPK została wpisana do odwiedzenia Krajowego Rejestru Sądowego. Do niej kapitał zakładowy wynosi 10 milionów złotych.

Budowa CPK

W tym roku kalendarzowego spółka przeszła Test Prywatnego Inwestora, by mogła stanowić doinwestowana publicznymi pieniędzmi. Test określa w szczególności podstawowe parametry inwestycji i weryfikuje argumenty ekonomiczne przemawiające za do niej budową.

- Bowiem Test Prywatnego Inwestora wykazał rentowność lotniskowej części inwestycji, to Skarb Państwa podwyższy kapitał spółki - wyjaśnił Wild.

"Pajęczyna nowych linii". Pociągiem do superlotniska w dwie pory

Dodał, że wyniki pokazywały opłacalność budowy CPK gwoli potencjalnego inwestora prywatnego. a mianowicie Stopa zwrotu z lotniskowej części tej inwestycji sięga prawie 10 procent. Jak na inwestycję infrastrukturalne to bardzo dużo. Oznacza, iż budowa CPK ma uzasadnienie ekonomiczne i dowodzi rentowności z perspektywy potencjalnego inwestora prywatnego - ocenił.

Pełnomocnik rządu zapowiedział, hdy w tym roku powinien zostać wybrany międzynarodowy doradca strategiczny, wspierający budowę Środkowego Portu Komunikacyjnego. W 2019 roku ma być też rozstrzygnięty przetarg na tak zwany masterplan lotniska.

- Plan na tenże rok to wybór międzynarodowego doradcy, który mógłby zostać partnerem strategicznym przy wykonania projektu CPK. Powinna to być firma z znajomością życia nie tylko przy wykonania projektów infrastrukturalnych, ale także w operowaniu tego typu węzłem przesiadkowym - zastrzegł Wild.

- Poszukujemy partnera, który lotnisko zaplanował i zbudował, a też potrafi na nim osiągać. Już dziś obserwujemy dosyć duże zainteresowanie potencjalnych podmiotów - powiedział. Wskazał, że bogate doświadczenie w tej branży mają firmy z Azji, na przykład wraz z Singapuru, Korei Południowej jak i również Japonii, ale w grę wchodzą też podmioty wraz z Europy i Ameryki Północnej.

Zmiana prezesa

W lutym prezes spółki celowej Jacek Bartosiak zrezygnował z funkcji. Decyzją rady nadzorczej obowiązki prezesa przejął dorównujący w spółce za część kolejową Piotr Malepszak. Prócz niego w zarządzie będą: Dariusz Sawicki odpowiedzialny za część lotniskową, i Michał Wrona, w którego gestii są kwestie finansowe.

Lotnisko do rozbudowy. Inwestycja za 100 milionów złotych

- Obowiązki prezesa spółki z powodzeniem pełni Piotr Malepszak. W najbliższym czasie nie przewidujemy konkursu na prezesa CPK. Nie zaakceptować wykluczam, że docelowo wskazówka nadzorcza CPK rozpocznie funkcję wyboru nowego prezesa. O szczegółach będziemy informować a mianowicie powiedział.

Spółka celowa CPK formalnie została zawiązana przez premiera Mateusza Morawieckiego 12 października ubiegłego r.. Zgodnie z ustawą o Centralnym Porcie Komunikacyjnym korporacja w 100 procentach wydaje się być własnością Skarbu Państwa.

Jest też strategiczna z punktu widzenia interesów państwa i pozostała wpisana na listę korporacji, których akcje należące do odwiedzenia Skarbu Państwa nie są zbyte. Na tej listowie są między innymi PKP Polskie Linie Kolejowe SA, PKP Cargo SA lub KGHM Polska Miedź SA.

Nowe połączenia kolejowe

Centralny Port Komunikacyjny a mianowicie według rządu - ma być najważniejszą polską lokatą infrastrukturalną. Port ma stanowić węzłem przesiadkowym zlokalizowanym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy.

CPK zakłada intensywny rozwój internecie połączeń kolejowych oraz na drodze na terenie całego państwie. Według planów, umożliwią ów lampy przejazd pomiędzy Warszawą, a największymi polskimi miastami po czasie poniżej trzech godzin.

Koszty związane spośród realizacją pierwszego etapu lokaty szacowane są na poziomie do 35 miliardów złotych, w tym 16-19 miliardów złotych na realizację części lotniskowej, 8-9 miliardów złotych – kolejowej i 7 milionów złotych – drogowej.

W ramach tego planu 37 kilometrów na zmierzch od Warszawy, na terenie około 3 tysięcy hektarów, zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w będzie obsługiwać 45 milionów pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko zostanie mogło być rozbudowane do odwiedzenia przepustowości około 100 milionów ludzi.

Do ukończenia 2019 roku mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien okazać się zbudowany do końca 2027 roku.

Bezrobocie w USA w lutym 2016 roku