Co dalej z Airbusem A380? Linie lotnicze nie pragną już samolotu-giganta

- Sytuacja nie wydaje się być przyjemna - powiedział w czwartek Tom Enders, prezes Airbusa, ogłaszając obniżenie produkcji największego samolotu pasażerskiego na świecie - A380. Bodziec? Niedostateczna liczba zamówień. Towarzystwa lotnicze i przewoźnicy nie chcą samolotu-giganta.

Jak podaje Airbus, w przeszłym roku dostarczono 28 sztuk samolotu A380, w tym będzie ich 15, przy przyszłym 12, a od 2019 roku będzie to już zaledwie 8 maszyn latającyh rocznie. To oznacza w mniejszym stopniu niż jeden samolot co miesiąc.

A380 - produkt walki o niebo spośród Boeingiem

Airbus A380 to największy pasażerski odrzutowiec. Ma 73 m długości i 79, 8 m rozpiętości skrzydeł. Na dwóch pokładach może pomieścić nawet 853 pasażerów (wyłącznie w konfiguracji klasy ekonomicznej) lub 560, gdy miejsca będą oferowane po trzech klasach komfortu.

Foto: Pascal Parrot / Stringer / Getty Images Fabryka Airbusa w Tuluzie we Francji. To tu finalnie powstaje A380

A380 to odpowiedź na Boeinga 747 Jumbo Jet, aktualnego na rynku od 1970 roku - zabierał poniekąd 568 pasażerów, oferując cząstka miejsc na krótszym górnym pokładzie. Airbus prace morzem A3XX rozpoczął w 1994 roku - w przeciwieństwie do B747, zdecydowano, że oba pokłady będą tejże samej długości. Samolot przemianowano na A380 i według raz pierwszy zaprezentowano po 2005 roku. Pierwszą maszynę dostarczono dwa lata później Singapore Airlines. Elementy samolotu produkowane są na terenie czterech krajów - Francji, Niemiec, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.

Foto: Kiefer/Flickr/CC BY 2. 0 Airbus A380 (w powietrzu) i Boeing 747 linii lotniczych Lufthansa

Airbus podaje, że A380 przewiózł już ponad 170 mln pasażerów i pod każdą szerokością geograficzną wykonuje 300 lotów dziennie, jak oznacza start lub przyziemianie co dwie minuty. Wiadomości z czerwca 2017 r. podają, że firma dostarczyła 213 Airbusów A380 gwoli 18 klientów, ma razem 317 kolejnych zamówień. Katalogowa cena samolotu to przeszło 432 mln dol.

Tymczasem według danych Boeinga wciąż eksploatowanych jest ponad 500 Boeingów 747 spośród łącznie wyprodukowanych ponad 1500. Jumbo Jet doczekał się też adaptacji specjalnych, metrów. in. cargo, dla NASA, jako Dreamlifter i Air Force One. Program A380F, czyli wersji cargo europejskiego giganta, został zarzucony z uwagi na brak zainteresowania i zleceń.

Mniejszy apetyt na A380

Kilka lat temu Airbus ustalił próg rentowności aplikacji A380 na poziomie 420 samolotów. Okazuje się jednakże, że A380 przegrywa rywalizację o nowe kontrakty z bardziej ekonomicznymi samolotami, choćby Boeingiem 777-300ER (największym samolotem dwusilnikowym na świecie) lub najdłuższą wersją Airbusa A350. Również pierwszy nabywca A380 - Singapore Airlines a mianowicie zadeklarował, że po dziesięć latach zakończy leasing pięciu maszyn.

Enders wciąż liczy jednak na świeże umowy m. in. z Emirates Airline (dysponującymi najogromniejszą flotą A380 - 85 samolotów), British Airways, ANA i Thai Airways. Zapowiada, że już obecna liczba zamówień pozwoli na kontynuację produkcji w kolejnej dekadzie. Spółka zapewnia też, hdy poniesione ostatnio straty przy związku z programem będą "marginalne".